Makelaardij KRK ervaart gemak Wwft-check Vidua Wonen

Fullservice-makelaardij KRK heeft inmiddels gekozen voor de Wwft-check van Vidua Wonen. Ze zijn er ruim twee maanden mee aan de slag en delen graag hun ervaring. Een gesprek met Denice van Zijp, register makelaar en taxateur in de regio Noord-Holland, en Nancy van der Heide, verantwoordelijk voor de coördinatie, afhandeling en de vastlegging van de Wwft voor de vijf kantoren van dit gerenommeerde makelaarskantoor in Noord-Holland.

1 februari 2024

real-state-krk

Kunnen jullie iets vertellen over wie jullie zijn en wat jullie doen?

Denice: “KRK is een fullservice-makelaardij en met ruim honderd jaar op de teller een bekende naam in Noord-Holland. We bieden allround diensten aan op het gebied van makelaardij, commercieel vastgoed, financieel advies, hypotheekadvies, verzekeringen en taxaties.

Denice van Zijp, NVM Register Makelaar en Taxateur (links) & Nancy van der Heid, Coördinator back-office (rechts)

Waarom hebben jullie gekozen voor de Wwft-check van Vidua Wonen?

Nancy licht toe: “Voorheen werkten we met een Wwft-begeleider waarbij het proces omslachtig was. We merkten dat we veel tijd kwijt waren aan administratief werk. Met de Wwft-check van Vidua Wonen is dat heel anders. De klant vult zelf de Wwft-check in, en als makelaar hoef je dan alleen de risicobeoordeling vast te leggen. Dit proces voldoet aan alle regelgeving, en het is prettig om je daar geen zorgen over te hoeven maken. Het is veel handiger dan met een stapel papieren ongemakkelijke vragen bij de klant te stellen, zoals waar hun eigen vermogen vandaan komt bijvoorbeeld.”

Wat levert het gebruik van de Wwft-check jullie inmiddels op?

Nancy: We merken nu al dat het proces makkelijker is. We hoeven niet meer achter de klant en onze makelaars aan om te vragen of diegene de boel op orde wil maken. De Wwft-check is ook nog eens geïntegreerd in Move. Deze systemen integreren perfect met elkaar. Het is gewoon heel fijn dat je alles in één portaal hebt en dat je vanuit daar alles kan doen. Dit gestroomlijnde proces minimaliseert ook het mailverkeer met de klant. Door middel van de juiste uitleg in onze introductiemail weten onze klanten de stappen te doorlopen, waardoor het hele proces automatisch gaat rollen.

Denice: “Naast het feit dat het geïntegreerd is in ons werkproces, bespaart het me ook nog eens veel tijd als makelaar. Zoals ik het nu zie, scheelt het me ruim 15 minuten per klant. Deze vult nu zelf het online formulier in; de Wwft-check. Het enige wat wij hoeven te doen is de vastlegging van de risicobeoordeling in Realworks. Voor de meeste klanten is het geen enkel probleem om de Wwft in te vullen. Wat we af en toe wel merken is dat wanneer de kopers en verkopers na het verkrijgen van de instructies over hoe je de Wwft-check moet invullen, het onduidelijk vinden dat ze voordat ze de Wwft-check kunnen invullen zich moeten identificeren met Vidua. Het feit dat de klant daarvoor een app moet downloaden kan soms wat verwarrend zijn. Deze vragen komen dan bij onze binnendienst terecht en kosten in die zin wel wat investeringstijd. We merken wel dat hoe beter wij uitleggen hoe het werkt, hoe minder vragen we krijgen.”

Kun je iets meer vertellen over hoe je je klanten voorbereid op het gebruik van Vidua?

Nancy: “Bij de introductiemail die wij uitsturen naar onze klanten, staat opgenomen dat we veilig online zakendoen met Vidua ondersteunen. Er staat precies omschreven wat er van de klant verwacht wordt en hoe het werkt; dat het Move account is opgestart, dat ze de Vidua App kunnen downloaden, dat men zich éénmalig moet registreren en dan kan identificeren met Vidua. Daarna kan de Wwft-check ingevuld en ondertekend worden met Vidua. Ook sturen we de video mee waarin wordt uitgelegd hoe je je éénmalig kan registreren voor Vidua. Dat vinden klanten fijn.”

Hoe ervaren jullie klanten Vidua?

“Ons nieuwe werkproces valt goed bij de grootste groep van onze klanten. Over het algemeen geven ze aan het makkelijk te vinden. Ze moeten even op weg geholpen worden en begrijpen dat je een app moet downloaden, eenmalig moet registreren en dat je dan kan identificeren, et cetera. Dit maken wij dus expliciet in onze eerste introductiemail. Zo kunnen onze klanten stapsgewijs het proces doorlopen. Als makelaars van tevoren ook nog gaan aangegeven bij de klant wat er op hun afkomt, zijn ze nóg beter geïnformeerd en gaan ze er makkelijker mee om,” zegt Nancy.

Wat is het grootste aandachtspunt in werken met Vidua en de Wwft-check van Vidua Wonen?

Denice: “We zien dat het voor de oudere doelgroep nog lastig is. Dat begint eigenlijk al wanneer je aangeeft dat er een app gedownload moet worden. Wij doen er zelf alles aan ook onze oudere doelgroep zo goed mogelijk te begeleiden in hun reis naar een andere woning.

Hebben jullie nog tips voor collega makelaars of backoffice medewerkers?

Ga het gewoon doen! Want het is makkelijk en veilig. En wat is er nou fijner om dat allemaal vanuit één systeem, Realworks, te doen?

Meer weten over Fullservice-makelaardij KRK?

Denice van Zijp

“Zolang het voor de klant gemak oplevert, zijn wij blij!”

- Denice van Zijp, Register Makelaar en Taxateur.