Zo wordt het makkelijker om aan je Wwft-verplichtingen te voldoen

Als makelaar ben je verplicht je klant te identificeren en een klantonderzoek te verrichten. Maar de vereisten zijn vaak onduidelijk en de vragen die je moet stellen voelen soms ongemakkelijk. Hoe maak je dit proces makkelijker en minder tijdrovend?

10 augustus 2023

Wwft Obligations

Laat de klant zelf de informatie aanleveren

Als makelaar ben je verplicht je klant te identificeren en een klantonderzoek te verrichten. Maar de vereisten zijn vaak onduidelijk en de vragen die je moet stellen voelen soms ongemakkelijk. Hoe maak je dit proces makkelijker en minder tijdrovend?

De maatregelen zijn nodig in verband met de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Met als doel te voorkomen dat criminelen toegang krijgen tot ons financiële stelsel. De wet legt verplichtingen op aan alle (financiële) dienstverleners die te maken hebben met grote geldbedragen, zoals notarissen, banken, belastingadviseurs, advocaten en makelaars. Deze partijen worden ook wel poortwachters genoemd, want ze bewaken de toegang tot ons financiële systeem.

Omslachtig en tijdrovend proces

Een belangrijke verplichting vanuit de Wwft is de klantidentificatie en het uitvoeren van een onderzoek naar jouw opdrachtgever en de wederpartij. Hierdoor weet je beter met wie je zakendoet. Veel makelaars vinden zo’n klantonderzoek in de praktijk nogal omslachtig. Het is niet altijd duidelijk wat je moet vragen en daarbij voelt vragen naar bijvoorbeeld iemands financiële middelen soms ongemakkelijk.

Ook moet je vaststellen en vastleggen welk risico er met de transactie is gemoeid. En tegelijkertijd de veiligheid van persoonsgegevens waarborgen in overeenstemming met de AVG, de wet die toeziet op de privacy van de persoonlijke gegevens van consumenten. Een tijdrovend proces.

Makkelijker voldoen aan je Wwft-verplichtingen

Kan dat allemaal niet eenvoudiger? Jazeker. Er zijn diverse partijen die makelaars ondersteunen bij het naleven van hun Wwft-verplichtingen. De meeste aanbieders doen dit met een online bronnencheck, waarin bijvoorbeeld wordt gekeken of een klant negatief in het nieuws is verschenen of op een sanctielijst staat. Dit zijn indicatoren van een verhoogd risico. Alleen moet de makelaar zelf nog steeds de rest van het klantonderzoek uitvoeren en vastleggen. Dat kan vervelend zijn, omdat je als een soort politieagent allerlei informatie bij je klant moet checken.

Bij de Wwft-check van Vidua Wonen hoeft dit niet. Hierbij vult jouw klant zélf een vragenlijst in, wat tijd scheelt. Daarna hoef je alleen zelf nog de risicobeoordeling vast te leggen.

Geautomatiseerd proces voorkomt vertraging

Hoe werkt het? Als eerste registreert de klant zich eenmalig bij Vidua. Deze app is eigenlijk een digitaal identiteitsbewijs en tegelijkertijd een handtekening op het allerhoogste niveau. Vidua wordt namelijk uitgegeven onder toezicht van de Nederlandse overheid en voldoet aan de strengste Europese privacy-eisen.

Na identificatie met Vidua in Realworks ontvangt jouw klant automatisch een uitnodiging om de Wwft-check in te vullen. Dit wordt aangevuld met bronnenchecks. Via de checklist geeft een klant aan wel of geen politiek prominent persoon (PEP) te zijn, wat het doel van aankoop is en de herkomst van diens middelen.

Nadat de klant de Wwft-check heeft ondertekend met Vidua, zie je dit rapport in het klantdossier van Realworks. Het enige wat je dan nog hoeft te doen, is het vastleggen van de risicobeoordeling. Deze service is beschikbaar voor alle Realworks-gebruikers die Move toepassen en bespaart je dertig minuten per dossier. Jouw klant heeft altijd de regie over zijn eigen gegevens.

Toekomst Wwft-onderzoek

Intussen zijn er volop ontwikkelingen rond de Wwft. Zo neemt Vidua Wonen namens de NVM deel in Zorgeloos Vastgoed. Hierbij werken branche- en beroepsorganisaties, zoals de NVM, KNB, het Kadaster en HDN, aan een afsprakenstelsel voor betere, veilige en snellere informatiedeling door de hele woonketen.

Dat afsprakenstelsel maakt het onder andere mogelijk voor makelaars om in de nabije toekomst data van het Wwft-klantonderzoek digitaal te delen met andere adviseurs in de woonketen, zoals collega-makelaars en de notaris. Dit voorkomt dubbel werk, want de consument hoeft dan niet bij elke poortwachter dezelfde informatie aan te leveren en de poortwachter kan gebruikmaken van het werk van zijn of haar collega. Met als resultaat een stuk prettiger aan- of verkoopproces van een nieuw huis, voor alle betrokkenen!

Je kunt dit artikel ook vinden op Funda.nl.