Klantgemak in de woonreis: DOEN NVM Makelaars maakt veilig digitaal zakendoen mogelijk voor haar klanten

DOEN NVM Makelaars streeft naar maximaal gemak voor de klant in hun reis naar een nieuwe woning. Hiervoor maken ze gebruik van de slimme tools van Vidua Wonen. Dat biedt gemak voor de klant en ontzorging bij de makelaar. Jean Kierkels, NVM Register makelaar, vertelt erover in een interview.

11 maart 2024

Jean Kierkels, NVM Register makelaar

Wie ben je en voor welk kantoor werk je?

Jean: “Ik ben Jean Kierkels en sinds de jaren ‘90 actief als NVM Register makelaar. Naast mijn passie voor het makelaarsvak, heb ik een sterke interesse in nieuwe technologie en procesautomatisering, vooral gericht op de impact ervan op makelaarskantoren. Vanaf 2018 ben ik samen met compagnon Paul Rats eigenaar van de vestiging in Leiden. Paul Rats is de bedenker en oprichter van het merk DOEN NVM Makelaars, met nog twee andere vestigingen in Voorburg en het grootste kantoor in Den Haag. Met een hypotheekadviseur ‘in huis’, breiden wij onze diensten uit om onze klanten een totaaloplossing te bieden.”

Hoe ervaar je digitaal identificeren met Vidua?

Jean vervolgt: “Identificatie was door de jaren heen een uitdaging. Hoe voldoe je aan alle wet- en regelgeving met betrekking tot de AVG en Wwft? Het tot nu toe gebruikelijke proces met kopieID is niet duurzaam en veilig. Daarom hebben we vanaf het eerste moment dat het mogelijk was om de Vidua-identificatie in Move te gebruiken, dit toegepast. We zagen het potentieel dat Vidua te bieden heeft. Inmiddels maken we gebruik van de ‘Vidua-Only’ optie in Move. Hierdoor vervalt het maken van een kopie ID en kunnen onze klanten op een veilige manier identificeren met Vidua. [DM1] Op deze manier maken we veilig online zakendoen mogelijk voor onze klanten met een moderne tool. Alleen als de identificatie met Vidua niet lukt, bijvoorbeeld vanwege een buitenlands paspoort dat nog niet aan het Vidua-proces is toegevoegd, zetten we de optie aan om een ID te uploaden in Move voor die specifieke klant.”

Wat is het grootste aandachtspunt in werken met Vidua en het gebruik van de Wwft-check van Vidua Wonen?

”We zien in sommige gevallen dat het proces om je te identificeren met Vidua niet vlekkeloos verloopt. Dit komt vooral doordat we regelmatig klanten bedienen met internationale identiteitsdocumenten. Dit kost ons nu het meeste tijd. Het is fijn om te constateren dat we de geautomatiseerde flow (na identificatie met Vidua ontvangen onze klanten automatisch een uitnodiging voor de Wwft-check) nu succesvol kunnen toepassen bij onze klanten met een Nederlands, Deens, Iers en Duits identiteitsdocument. Tegelijkertijd kijken we uit naar de toevoeging van nog meer nationaliteiten aan het Vidua-proces. We zijn dus erg blij met deze productontwikkeling,” zegt Jean.

Jean: “Ook merken we op dat sommige klanten soms vastlopen in het systeem. Vooral ouderen die minder bekend zijn met digitaal handelen. Het lukt dan gewoon even niet. Deze klanten hebben dan extra begeleiding van ons nodig. Voor het overgrote deel van onze klanten verloopt het Vidua proces prettig, eveneens als het gebruik van de Wwft-check.”

Waarom hebben jullie gekozen voor de Wwft-check van Vidua Wonen?

“Om het proces van A t/m Z te laten verzorgen, zodat wij onze klanten kunnen ontzorgen. Voorheen maakten we gebruik van een andere aanbieder, maar dat pakket had losse onderdelen. We automatiseerden bijvoorbeeld het PEP-onderzoek (Politiek Prominent Persoon) en negatieve media, maar moesten vervolgens zelf onderzoek doen naar de herkomst van middelen. Zo waren er nog meer afzonderlijke stappen die we zelf moesten uitvoeren. Met de Wwft-check van Vidua wonen is dat anders omdat het proces geautomatiseerd kan verlopen. Uiteindelijk hoef je in de meeste gevallen alleen de risicobeoordeling vast te leggen op basis van de antwoorden van onze klanten. Bovendien ervaren mensen het als minder confronterend wanneer ze zelf de vragen kunnen invullen. We merkten dat sommige klanten het vervelend vonden om bepaalde vragen te beantwoorden. Nu kunnen ze de Wwft-check zelf invullen,” geeft Jean aan.

Wat levert de Wwft-check jullie op?

Jean: “Vooral gemak. Met één handeling is alles geregeld, en aan het einde van het proces hoef je als makelaar alleen de risicobeoordeling vast te leggen. Bij de meeste klanten komt de Wwft-check uit op een laag-risico profiel, waardoor je snel klaar bent met de vastlegging. We ervaren dat het hele proces, met name door het wegvallen van het administratieve gedeelte, veel rust en eenduidigheid brengt. Er is geen twijfel meer of je daadwerkelijk alles hebt afgehandeld wat je moet doen. We profiteren vooral van een geautomatiseerd proces dat zowel prettig werkt voor ons als voor het grootste deel van onze klanten. Vervolgens wordt alle informatie op een uniforme manier vastgelegd, wat van cruciaal belang is voor de juiste borging.”

Hoe hebben jullie Vidua geïntegreerd in het werkproces?

“Bij het eerste gesprek dat we hebben met de klant wanneer we een woning in verkoop krijgen, bespreken we de stappen die genomen moeten worden voordat de woning op Funda verschijnt. Wij willen onze zaken goed op orde hebben, dus nemen we de tijd om uit te leggen aan de klant wat er moet gebeuren. We informeren hen over wat ze kunnen verwachten met betrekking tot de identificatie met Vidua en de Wwft-check. We sturen ook de registratievideo mee, zodat onze klanten goed weten hoe het registreren voor Vidua werkt. En als ze vastlopen in het systeem, kunnen ze bij ons terecht. Dankzij de koppeling met Realworks en de geautomatiseerde flow, hebben we hier geen omkijken meer naar. Zodra we een Move-account voor onze klanten aanmaken, doet het systeem het werk voor ons. Dat is een grote verbetering in het proces ten opzichte van handmatige uitvoering,“ legt Jean uit.

Heb je nog tips voor collega makelaars?

Jean: “Gewoon DOEN! Onbekend maakt onbemind, maar ga het zelf ervaren. In het begin was ik afwachtend en huiverig omdat ik het gevoel had de regie uit handen te geven. Dat vond ik lastig. Nu kan ik alleen maar zeggen: ga het ervaren, ga het doen. Uit nieuwsgierigheid heb ik mezelf geregistreerd voor Vidua om precies te begrijpen hoe het werkt. Sinds dat moment kreeg ik een duidelijk beeld van de registratie en kon ik mijn klanten beter helpen en adviseren. Dat kan ik iedereen aanraden.”

Meer weten over DOEN NVM Makelaars?

Jean Kierkels, NVM Register makelaar

“Wij streven naar maximaal gemak voor de klant in hun reis naar een nieuwe woning”

- Jean Kierkels, NVM Register makelaar