Hoe je identiteit je in de staart kan bijten…

Passie, iedereen kent het woord wel. Passie om te doen waar je energie van krijgt, waar je jezelf in kan verliezen maar nooit echt de weg in kwijt raakt. Eén van mijn passies is motorrijden. De vrijheid, de directe reactie van de krachtige motor onder je maar tegelijkertijd ook de kwetsbaarheid en de scherpte die je ervaart tijdens het deelnemen aan het verkeer. Een van mijn passies is motorrijden. Maar wat heeft motorrijden met de titel van deze blog te maken? Graag neem ik jullie een tiental jaren mee terug in de tijd om een wonderlijke persoonlijke anekdote met jullie te delen.

14 november 2022

Lego heads

Geslaagd! En dan de administratie…

Wie kent het niet, de vreugde van het moment dat je je kersverse rijbewijs in je handen hebt en staat te popelen om in je eentje de weg op te gaan en te genieten. Dat gevoel had ik toen ik net mijn motorrijbewijs had gehaald en op het punt stond om mijn eerste motor te kopen. In Nederland mag je de weg niet op zonder een geldig kentekenbewijs en een geldige verzekering. Het kentekenbewijs was geen punt, maar voor de verzekering bleek er toch iets meer nodig te zijn.

Bij aanschaf van de motor kreeg ik een tip voor een gespecialiseerde verzekeraar die veel ervaring had met motorrijders. Ik dacht dit snel te kunnen regelen en diezelfde dag zette ik het proces voor de aanvraag in gang. Na enige radiostilte en verschillende telefoongesprekken later om te vragen naar de status van afhandeling, landde er een email in mijn mailbox met het antwoord: "Uw aanvraag voor de verzekering is afgewezen. Helaas kunnen we het proces met u niet vervolgen." Dat was het. Geen toelichting, reden of een opening tot overleg. Helemaal niets! Was dit dan het snelle einde van mijn nieuwe avontuur en een streep door mijn passie?

Afgewezen, hoe dan?

Ik liet het er niet bij zitten en nam contact op met de verzekeraar om verhaal te halen. De reactie die ik kreeg was ronduit verbazingwekkend. De eerste reactie was dat men de reden niet mocht vertellen. Niet vertellen? Waarom niet, het ging toch over mij? Na doorvragen bleek dat ze bij een centrale achtergrond check redenen hadden gevonden waardoor het risico te groot was om mij als klant aan te nemen. Heel bijzonder. Ik heb in bijna 20 jaar hooguit een paar parkeer- en snelheidsboetes ontvangen. Daar ben ik ook niet trots op, maar dat was toch geen reden voor een afwijzing?

Na de confrontatie en het ontvangen van deze informatie kreeg ik te horen dat ik me moest wenden tot het CIS. Het wat? Stichting Centraal Informatie Systeem. Dit blijkt: "een stichting van en voor in Nederland werkzame verzekeraars en gevolmachtigden en beheert gegevens die voor hen van belang zijn in de CIS-databank." Hier zitten allerlei gegevens in van ons als Nederlandse burgers waardoor verzekeraars een eenvoudige check kunnen doen per burger of er claims, aanrijdingen of andere nare zaken zijn gebeurd in het verleden. Ik kende het niet, en kon me ook niet herinneren dat ik hier ooit toestemming voor heb gegeven, maar dat terzijde.

"Welke informatie hebben jullie dan gebruikt om te controleren?", vroeg ik. Van het antwoord viel mijn mond open: "Voornaam, achternaam en geboortedatum meneer. Meer mogen we niet gebruiken." Ik kan jullie vertellen dat mijn achternaam in de Top 100 van meest voorkomende achternamen van Nederland staat. Nu is de combinatie kans met zowel voornaam als geboortedatum niet zo groot, zou je denken…

Het CIS

De verzekeraar kon me niet verder helpen, dus ik wendde mij tot het CIS. Hier kon ik een aanvraag proces starten om te bewijzen dat ik echt geen gekke dingen had gedaan. Dit proces, een papieren proces, kon tot 16 weken duren en minimaal 4 weken voordat ik een reactie kreeg. Daar stond ik dan met mijn kersverse rijbewijs en nieuwe motor, helaas nog even wachten.

Nadat ik mijn gegevens had ingevoerd en het proces was gestart werd ik uiteindelijk door een professionele callcenter medewerkster opgevangen die het proces kon versnellen. Doordat ik zelf wel aanvullende persoonsgegevens mocht invoeren, kreeg ik uiteindelijk het bewijs in handen dat er niets aan de hand was. Hiermee kon ik alsnog de verzekeraar overtuigen dat ik geen crimineel was of vreselijke dingen had gedaan in het verleden.

Kan dat niet beter?

Als het CIS en de verzekeraars gebruik gaan maken van gekwalificeerde middelen zoals een digitale identiteit die voldoet aan de Europese eIDAS normen, dan wordt deze achtergrond check veel eenvoudiger, veiliger en zullen er geen frustrerende cases meer optreden net zoals die van mij. Ik voelde me tijdelijk een gevangene van het systeem en onterecht bestempeld als een 'burger met hoog risico'. Totaal niet vanuit de consument gedacht of klantgericht. Gelukkig kon ik weken later alsnog gaan genieten van mijn passie.

Disclaimer:

Nu, jaren later is het CIS-systeem inmiddels verbeterd en wordt er gebruik gemaakt van Irma als digitale identiteitsondersteuning. Irma is echter niet een gekwalificeerd middel conform Europese standaarden, maar gelukkig wel een stap in de goede richting. Kortom, ja dat kan beter! 'Stay tuned' voor meer blogs rondom identiteitsvraagstukken en persoonlijke data. En wil je weten waar ik momenteel zelf aan werk bij Vidua Vastgoed? Check it out

Jorrit van der Laan - CTO Vidua Vastgoed

"Hoe je identiteit je in de staart kan bijten…"

- Jorrit van der Laan - CTO Vidua Vastgoed