Vaarwel privacygevoelig papierwerk, welkom Vidua Vastgoed

Het kopiëren, ondertekenen en inscannen van paspoorten, koopovereenkomsten en hypotheekaanvragen - bij het kopen en verkopen van een woning komt heel wat privacygevoelig papierwerk kijken. Kan dit niet makkelijker?

Maart, 2021

Get rid of paper tape

Vidua Vastgoed introduceert een elektronische identiteit op het hoogste niveau: Vidua. Dit is een app waarmee NVM-leden en hun klanten documenten digitaal kunnen ondertekenen, veilig opslaan en delen. Daarnaast maakt Vidua het mogelijk om je als particulier of organisatie digitaal te identificeren. De app is eigenlijk een identiteitsbewijs en handtekening in één. Hiermee willen we leden ontzorgen en de standaard zetten voor digitale identificatie in onze branche. De NVM-leden en hun klanten kunnen Vidua kosteloos aanschaffen en gebruiken. NVM-leden hoeven daarvoor geen aparte software aan te schaffen: Vidua wordt geïntegreerd in alle veelgebruikte kantoorautomatiseringspakketten.

Gemakkelijker en efficiënter

Vidua heeft verschillende voordelen. De app zorgt voor onder andere dat administratieve processen gestroomlijnder verlopen. Makelaars hoeven niet langer uitgebreide papieren dossiers bij te houden, paspoorten te kopiëren en zicht zorgen te maken over de beveiliging van privacygevoelige data op papier. Dat is ook prettig voor hun cliënten. Zij weten dat hun persoonsgegevens in goede handen zijn. Daarnaast kunnen ze makkelijker digitaal hun identiteit aantonen en koopcontracten ondertekenen.

Compliant

Met Vidua Vastgoed kunnen NVM-leden eenvoudiger voldoen aan wet- en regelgeving, zoals de AVG. Persoonlijke informatie van cliënten zoals adressen en geboortedata zijn alleen beschikbaar voor degenen met toegang tot het CRM-systeem dat leden gebruiken. Bovendien hoeven deze gegevens niet meer heen en weer gestuurd te worden, per post of via e-mail. Ook dat verkleint de kans dat gegevens op staart komen te liggen. Vidua zorgt eveneens voor meer transparantie en vertrouwen. Cliënten hebben zelf de controle over hun persoonsgegevens. Ze krijgen op termijn de beschikking over een beveiligde omgeving waar ze zien welke data ze met wie gedeeld hebben.

Vervanger van e-Herkenning

Makelaars en taxateurs kunnen met Vidua ook inloggen bij overheidsdiensten, zoals de gemeentelijke administratie, Belastingdienst of het Kadaster. Vidua wordt ook geschikt gemaakt als middel voor e-herkenning. Dat betekent dat makelaars hier dus ook geen extra kosten meer voor hoeven maken. We zien mogelijkheden voor Vidua Vastgoed om verdere dienstverlening en kostenbesparingen te realiseren voor leden. Denk bijvoorbeeld aan kredietwaardigheidschecks en Wwft-checks.

Vidua Vastgoed start in de loop van 2021 met de introductie in het makelaarsdomein. Maar we gaan de elektronische identiteit en verdere dienstverlening ketenbreed beschikbaar stellen. Zodat onze leden ook informatie kunnen delen met notarissen, hypotheekadviseurs, makelaars en taxateurs die niet bij de NVM zijn aangesloten. Want hoe meer personen en organisaties in onze branche deze elektronische identiteit gebruiken, hoe groter de voordelen op het vlak van efficiëntie, gebruikersvriendelijkheid en veiligheid.

Ronald Carpentier, CEO Vidua Vastgoed

"Vaarwel privacygevoelig papierwerk, welkom Vidua Vastgoed"

- Ronald Carpentier, CEO Vidua Vastgoed