Kleine stappen, grote impact

Vidua Wonen is druk bezig met de uitrol van een superveilig ondertekende, digitale koopovereenkomst. Hoe gaat dat nu?

24 maart 2022

Share purchase agreement

1. Voor mensen die Vidua Wonen nog niet kennen, hoe werkt het?

Met Vidua Wonen, een deelneming van de NVM, introduceren we Vidua in het woondomein. Simpel gezegd: Vidua is een elektronische identiteit (eID) op het hoogste, veiligste Europese niveau. Een consument kan zich met Vidua digitaal identificeren en gekwalificeerd documenten ondertekenen. Dit gebeurt via de Vidua-app, een identiteitsbewijs en rechtsgeldige handtekening in één. Op dit moment kun je Vidua bijvoorbeeld gebruiken in Move.nl, onderdeel van het CRM-pakket Realworks van de makelaar.

2. In welke vorm zien jullie de digitale koopovereenkomst?

Als consument kun je al op verschillende plekken een pdf-koopovereenkomst digitaal ondertekenen, maar nog niet op het allerhoogste, veiligste Europese niveau. Met Vidua kan dat nu dus wel. Daarnaast zijn we bezig met een databestand: een volledig veilige, system-to-system-koopovereenkomst die je automatisch tussen partijen kunt delen, zonder enig handwerk. Want aan de achterkant - tussen bijvoorbeeld makelaars, notarissen en hypotheekadviseurs - gebeurt nog zoveel handmatig, dubbel werk. Ondertekenen, invullen, terugsturen. Mailtje hier, mailtje daar.

3. Hoe ver zijn jullie met de uitrol?

De definities van de digitale koopovereenkomst staan. We zijn gestart met de technische implementatie en mikken op een pilot aan het einde van het jaar. Dit doen we in nauwe samenwerking met onze partners van Zorgeloos Vastgoed. Na de digitalisering van de koopovereenkomst volgen ook andere documenten die gedeeld kunnen worden in de keten.

4. Wat is nu de grootste uitdaging?

Als je naar een volledig digitale keten toe wilt, is het belangrijk dat alle spelers dezelfde taal spreken, zowel qua inhoud, techniek als proces. Dat gaat dus om het afstemmen van veel details. Het is geven en nemen en dat kost tijd. Maar met kleine stappen kunnen we uiteindelijk grote impact maken.

5. Wat drijft jou persoonlijk voor dit onderwerp?

Digitale identiteiten fascineren me al jaren. In 2005 had ik een startup op dit gebied, RealMee. Toen al gedreven vanuit de overtuiging dat het een slechte zaak is als techreuzen als Google, Apple en Facebook onze online identiteit gaan managen. En daar lijkt het nu wel op. Daarom is het nu nóg belangrijker dat je als consument de regie over je gegevens terugpakt. Zorgeloos Vastgoed is voor mij een hele mooie plek om die visie te implementeren.

Wij werken nauw samen met Zorgeloos Vastgoed.

Ronald Carpentier, CEO Vidua Vastgoed

"Kleine stappen, grote impact"

- Ronald Carpentier, CEO Vidua Vastgoed